Lustigt nog hade vi redan en husregel från Mutant UA-tiden som visade sig vara mycket lik regeln för tillgångar i v0. Det fanns dock en skillnad som jag tycker är snäppet bättre.
Vi använde skalan 1 2 4 8 16 32 64 128 256, dvs en slags binär skala där varje steg innebär en fördubbling (istället för 10-dubblingen i v0). Principerna är i övrigt de samma; om rp skaffar pengar så vandrar de höger ut på skalan och använder de pengar så vandrar de vänster ut. Summor som befinner sig tre steg eller längre ner till vänster än deras nuvarande tillgångar kan de spendera utan att tillgångarna påverkas (Ex om rp har 64 krediter så kan de spendera 8 krediter i stöten utan att tillgångar påverkas).
Det låter kanske lite knepigt men vi gjorde en enkel liten tabell där man direkt kunde avläsa hur mycket man kunde spendera och vad följderna blev. Spelarna tyckte i alla fall inte det var särskilt krångligt. Fördelarna med fler skalsteg tycker jag är att mindre summor blir mer intressanta, fraa i början av en kampanj när rp ofta är ganska fattiga. Ev skulle man kunna skippa de första små stegen och börja på tex 4 krediter.
Intressant eller låter det bara krångligt?
(11/8 inlägget redigerat för att öka tydligheten)