Rutger
Topic Author
Posts: 49
Joined: Thu 04 Aug 2011, 12:23
Location: Uppsala

Ytterligare negativa tillstånd

Fri 05 Aug 2011, 13:52

Jag gillar idén med negativa tillstånd men tycker att urvalet är lite snett om man tex jämför med Wfrpg. Jag skulle gärna se någon eller några mer psykiskt inriktade tillstånd, tex "Nedstämd" eller "Allt känns hopplöst" eller varför inte "Mardrömmar"? RP utsätts ju ofta för en del psykiska påfrestningar. I min spelgrupp har vi ersatt Berusad/Packad med Stressad/Knäckt och tycker det fungerar rätt bra även om vi inte är överens om själva orden...

Sedan tycker jag att det vore trevligt med positiva tillstånd även om de förstås ska vara färre. Vi har infört "God vigör" och "Till freds" vilka ger +1 på alla fysiska resp psykiska handlingar (SL avgör). Poängen är att spelarna ska leva sig in och rollspela världen mer för att försöka uppnå dessa positiva tillstånd. Spelarna går tex frivilligt till badhus, teatrar och sockermatcher för att uppnå dessa tillstånd vilket blir roligt i spelet. (en rp:s favoritsockerlag förlorade dock ligan och då blev han förstås Nedstämd istället :( ) Annars finns det tex sällan någon anledning för rp att betala för övernattning på ett dyrare hotell. Men om de vet att det kan finnas en potentiell +1 som hägrar så börjar de plötsligt bete sig riktigt civiliserat! ;)
 
User avatar
Kosta
Site Admin
Posts: 1532
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:04

Re: Ytterligare negativa tillstånd

Tue 09 Aug 2011, 23:22

Roligt sätt att motivera till annat beteende :)
Fria Ligan
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4896
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Ytterligare negativa tillstånd

Tue 09 Aug 2011, 23:31

Fick för mig att jag hade svarat här redan, men tydligen inte...

Kul husregler! Så länge inte tillstånden blir oöverskådligt många så tror jag att det här är klockrent.
Fria Ligan
 
Rutger
Topic Author
Posts: 49
Joined: Thu 04 Aug 2011, 12:23
Location: Uppsala

Re: Ytterligare negativa tillstånd

Wed 10 Aug 2011, 11:22

Tackar. Vi provade först med att ge zontärningar för den typen av beteende men det passade inte så bra, Sl vill kunna ta tillbaka dem och det är aldrig roligt att förlora en ZT, spelaren kände sig lätt straffad.

I dagsläget kör vi med att rp:n får +1 under en viss period, tex under en scen eller en dag. För att markera det har vi skrivit ut små kort som Sl kan dela ut och sedan ta tillbaka när effekten upphört.

Håller helt med om att tillstånden inte får bli för många!

Min erfarenhet är att spelare/rp reagerar mycket bra på små positiva belöningar (hela fenomenet med WOW bygger ju på det...) ;)

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests