Jag och spelgruppen gillar reglerna för strid i v0, snabba, enkla och farliga, men vi saknar lite mer handlingsutrymme och kreativitet. Vi tycker också det vore roligt om striderna kunde ge utrymme för mer taktiskt "verklighetsnära" handlande.
Den idé vi testar just nu är en typ av handling som kallas Manöver. En manöver kan vara något som ger en offensiv bonus kommande runda, lite som en motsats till Undvika. En Manöver kan tex vara att avvakta en fiende ("overwatch"), flanka eller röra sig till en bättre position.
Att genomföra en manöver är riskfylld då man är utsatt för fiendens attacker men potentiellt ett bra sätt att besegra en fiende som är bättre eller befinner sig i skydd. Dessutom uppmuntrar det samarbete då det kan vara klokt att ens vänner anfaller samtidigt som man själv manövrerar eftersom chansen då ökar att fienden byter ut ev anfall mot undvikande.
Regelmässigt så berättar en spelare som valt manöver när det är dennes tur exakt vad hon vill uppnå och sedan är det upp till SL att godkänna. Det vanliga är att den manövrerande spelaren får + 3 på anfallsslag kommande runda men det är förstås öppet för kreativitet.
Än så länge tycker vi detta extra alternativ inte gör striderna särskilt mycket mer komplicerade och de blir ofta mer dramatiska då spelarna försöker komma på smarta manövrer. Striderna känns också mer realistiska då flankning och täckande eld blir en effektiv kombo.
Några kommentarer, synpunkter eller förslag?